از صائب تبریزی، بیتی زیبا در میان مردم رواج یافته است که شکل صحیح آن اینچنین است: دزدیِ بوسه عجب دزدی خوش عاقبتی است / که اگر باز ستانند دوچندان گردد . نیک می دانیم هر شعری که در میان مردم متداول شود، از گزند تحریف و دستبرد در امان نخواهد ماند و این بلایی است که گریبانگیر شعرِ شاعران بزرگی همچون صائب می شود.

حاصل آنکه بیت مورد نظر به شکلی تحریف شده و غلط در شبکه های مجازی اینگونه رایج شده است: دزدیِ بوسه عجب دزدی پر منفعتی است / که اگر باز ستانند دوچندان گردد. بگذریم از اینکه کدام شکل بهتر است و انگیزۀ آنکه این بیت را تغییر داده چه بوده است؛ اما به یاد دارم چندباری مرحوم استاد محمد قهرمان را که در فضای مجازی وقتی با شکل نادرستِ بیت روبرو می شد، نظرش را با طنزی انتقادی اینگونه ابراز می کرد: این تغییر در بیت را منفعت طلبان ایجاد کرده اند!